Technologia |
|||||||
Úgy gondolom, hogy elég kevesen vannak tisztában a LED-ek "lelki világával". Ez egy nagyon érdekes témakör, akár még diplomamunkát is lehetne ebből írni. Én viszont most nagyvonalakban megpróbálom vázolni, hogyan is kell tervezni egy LED-es ramkört, hogy megbízhatóan, tartósan működjön. Mivel autókba szerelt LED-ekről beszélünk,a legfontosabb, hogy az áramkört 14,4V-ra kell tervezni. Biztosan sokan találkoztak azzal a jelenséggel, hogy a LED egyszercsak elkezdett villogni, és tönkrement. Ez azért van, mert a gyárak 12,0V-ra tervezik LED-es termékeiket. A gyártók és forgalmazók szerint a gyári hibás LED-ek 0,1%, pareméteri szórása 10%. Tapasztalatom szerint az olcsóbbik LED-ből a hibaszázalék 5% (made in china), a drágábbikból 1% (made in japan, made in germany). A paraméteri szórás minimálisan észrevehető. Ennek ellenére a forgalmazó ajánlja, valamint én is tapasztaltam, hogy adott sorozatból származó LED-eket is érdemes válogatni, egyenként tesztelni, munkaponti beállítás és beépítés előtt. Sajnos a katalógusok szerinti 3,5V- 20mA-es munkapont nagyon ritkán helytálló. Kezdetben sajnos én is hallgattam, a katalógusadatokra, de ma már minden egyes LED-et leellenőrzök beépítés előtt. Ez elég sok plusz munkával jár, de hosszú távon kifizetődő. Több hazai forgalmazóval vagyok kapcsolatban, összességében több, mint 200 típusú LED közül választom ki az adott helyre legmegfelelőbb típusú, színű LED-et. Adott áramkör tervezésénél figyelembe kell venni a LED-eken eső feszültséget, folyó áramot, és megfelelő teljesítményű áramkorlátozó ellenállást kell alkalmazni. Figyelembe kell azt is venni, hogy akkor is megfelelő fényt adjon, ha a generátor nem tölt és az autóban lévő feszültség 12,x Volt körül van. Különbüző típusú LED-eket használok műszerfalra, lámpába. |
|||||||
|